wtorek, 2 sierpnia 2016

Księga życia kart ma sto

Miałam taki plan (bo ja uwielbiam mieć plany i uwielbiam się złościć, gdy mi nie wychodzą), coby napisać post o książkach, które przeczytałam! A że poza planowaniem uwielbiam okrągłe daty i okrągłe przedziały czasowe, to wymyśliłam dziś sobie, że będzie to rok od założenia konta na lubimyczytac.pl. I co? Czas gna, niech to szlag!, jak szalony i już dawno minął rok. To będę się złościć podwójnie, że mi plan nie wyszedł i że przedział czasowy nie jest okrągły.

Ale wszystko jest do uratowania! Zapisuję w moim ukochanym telefonie (przypominam model: Taki Sam jak Ma Pan M. - Tylko Czarny) przypomnienie, by za rok zrobić post książkowy, który będzie dokładnie rok po tym, jak napisałam pierwszy tego typu post.

No, i pełnia zadowolenia teraz.

Książki posortowałam według subiektywnych katalogów książek, które lubię. A obok subiektywna ilość gwiazdek, jakie im przyznałam :) Pod każdym tytułem - link do strony książki z portalu lubimyczytac.pl :)

By the way (jak mawiają starożytni Rosjanie), ostatnio tak mnie jarają rzeczy, które mam tak jak chcę! :D (och, uwielbiam to wyrzyganie ciuchów na moim krześle, spełniające poza funkcją "Mam jak chcę" funkcję "Robię ci na złość, Panie M.")

Klasyki i chyba klasyki

Co gryzie Gilberta Grape'a. P. Hedges
*********
Uwielbiam tę książkę! Mój ulubiony styl pisania! Jedna z moich TOP. A wczoraj obejrzałam film. Johnny Depp wygląda w nim zupełnie jak nie on (Jak właściwie wygląda Johnny Depp, skoro w każdym filmie wygląda totalnie inaczej?), a Leo DiCaprio cudownie gra niepełnosprawnego brata głównego bohatera. Już wtedy mógł dostać Oscara, biedaczek... :D

Diabeł ubiera się u Prady. L. Wieberger
*****
Tooo chyba totalna klasyka. Kojarzy mi się z Bieszczadami, bo tam ją czytałam :) Teraz pora na film! Jak widać, lubię też czytać książki, które potem zekranizowano. Chcę więcej w tym temacie! Ktoś coś??

Ojciec chrzestny. M. Puzo
********
Znów jeszcze czeka na mnie film do obejrzenia - także klasyka! Lubię tę książkę, choć strasznie ciężko mi się czytało. Taki dość ciężki styl.

Śniadanie u Tiffany'ego. T. Capote
******
Ja trochę chyba nie wiem, o co chodzi w tej książce :D Nie zorientowałam się, jak się skończyła i gdzie była puenta :D Chyba muszę obejrzeć film :)

Wielki Gatsby. F. S. Fitzgerald
********
Zaczynało się tak dobrze! Chodzi mi o styl. Przypominał mi Co gryzie Gilberta Grape'a. Potem się trochę jednak zepsuło. Ale ocenę zostawiłam za ten początek :) No i muszę obejrzeć film :)

Biografie
...bo ja bardzo bardzo lubię biografie! Zwłaszcza kobiet. A szczególnie żyjących tak dawno, że nikt nie kusił się o opisanie ich życia w tydzień po ich śmierci.

Audrey Hepburn. Uosobienie elegancji. S. Hepburn Ferrer
***
Szukałam prawdziwej biografii, zamawiając tę książkę w bibliotece. Jest to tymczasem przepięknie ilustrowany album z dość ubogą treścią od syna bohaterki. Audrey była istotnie ujmująco piękna. Ale miała także bardzo interesujące życie, co powyższa książka zarysowuje. Chcę więcej w tym temacie! Ktoś coś??

Diana: umarła, bo nie mogła żyć bez miłości. B. Cartland
*******
Księżna Diana to jedna z moich ulubionych bohaterek biografii. Jej postać i tragiczna śmierć jest jedną z pierwszych rzeczy, jakie pamiętam z telewizji z dzieciństwa. I zawsze także interesowała Mamcię, oglądającą o niej filmy.

Elżbieta II. Ostatnia królowa. M. Roche
********
Jak widać, lubię angielską rodzinę królewską, a zwłaszcza jej piękniejszą część :) Czekam teraz na książkę o Kate, a potem o Charlotte i tak dalej :)

Katarzyna Wielka. Gra o władzę. E. Stachniak
*****
Kolejna postać, która mnie ciekawi, znów monarchini. Ale ta książka akurat była słaba. Chcę więcej w tym temacie! Ktoś coś??

Kobiety, które igrały z bogami. praca zbiorowa
******
Książka o kobietach ciekawych kobiet ciekawych mężczyzn. Pamiętam, że strasznie ją męczyłam. I właściwie tylko tyle z niej pamiętam :D

Marzenia i tajemnice. D. Wałęsa, P. Adamowicz
******
Gdy zaczęłam czytać - od razu styl, w jakim została napisana (a zatem styl mówienia pani Danuty) skojarzył mi się z kobietami z mojej wioski Hen-Hen. Taki swojski i prosty. Jest w tej książce istotnie wiele docinków, żalu, smutku, zawziętości w złości. Ale we mnie pozostał podziw dla kobiety, która wychowała 8 dzieci jak umiała w cieniu trudnej historii tamtego czasu.

Maud z Wyspy Księcia Edwarda: Biografia L. M. Montgomery. M. Gillen
**
Oj, strasznie się nastawiałam na tę książkę. Biografia autorki moich ukochanych książek! I taka klapa... Nawet nie pamiętam, czy dokończyłam tę książkę.

Moi Rodzice. M. Kaczyńska
*******
Bardzo podobała mi się ta książka. Rysowała z takim ciepłem parę prezydencką. Pozwoliła mi także na zapoznanie się z punktem widzenia Lecha Kaczyńskiego, a teraz jego córki. To było ciekawe doświadczenie zwłaszcza, że nie jestem sympatyczką ich obozu politycznego. Widać, że Marta Kaczyńska bardzo podziwiała rodziców. Aż czasem miałam wrażenie, że do przesady i w pewnym momencie, gdy czytałam o kolejnej nadzwyczajnej umiejętności, którą miał jej ojciec, zaśmiałam się do siebie, że "Ach, i jeszcze to!" :)

Przegrane życie Ewy Braun. A. Lambert
*********
Ta książka nie powinna się tu znaleźć, bo czytałam ją już baaaardzo dawno temu. Ale zawarłam ją tu, bo to ona rozpoczęła moją fascynację biografiami. To jedna z książek, które specjalnie czytałam wolno, krótkimi fragmentami by starczyła mi na dłużej.

Tajemny dziennik Marii Antoniny. C. Erickson
******
Mniej sprawnie fabularyzowana niż wspomniane później książki serii o Marii Antoninie historia.

Towarzyszka Panienka. M. Jaruzelska
****
Oczekiwałam więcej po tej książce. Więcej informacji o przebiegu historii, a mniej chyba o samej Monice Jaruzelskiej. Niemniej jednak książka ma kilka ciekawych fragmentów. Mój ulubiony to tekst jakiejś żony dygnitarza do młodej Jaruzelskiej: "Jaka podobna do taty! A mama taka przystojna...".

Zielone drzwi. K. Grochola
******
Po raz kolejny zapoznałam się w tej książce z historią, gdy dziewczynka dowiaduje się w szkole, że nie ma na imię tak, jak mówią na nią w domu. Katarzyna Grochola nie jest Katarzyną, a Anną dla urzędów. Podobnie jak - uwaga! - Danuta Wałęsa nie jest Danutą, a Mirosławą! <szok i niedowierzanie> Dużo w tej książce i humoru, i smutku. Mam wrażenie, że jednak więcej jakiegoś takiego smutku. Ale w stylu Grocholi.

Książki o innych krajach i kulturach
...czyli zaspokajające moją ciekawość, jak się żyje - najlepiej tak na co dzień - gdzieś indziej :)

Córka nomadów, W. Dirie, J. D'Haem
*******
Książka, którą można nazwać kontynuacją historii z osławionego "Kwiatu pustyni". To naprawdę przepiękne, że sławna modelka ma taką świadomość swoich korzeni. W tej książce powraca bowiem do swojej ojczyzny - Somalii - i odnajduje matkę. Całość jest zapisem faktycznych, czasem naprawdę niesamowitych wydarzeń.

Pozdrowienia z Korei. Uczyłam dzieci północnokoreańskich elit. S. Kim
*******
Jako żywo zainteresowana życiem w Korei Północnej, liczyłam na sporo więcej od tej książki. Którą w ogóle dostałam za darmo w konkursie. A każdy dostawał inną książkę. I byłam tak zachwycona, że dostałam właśnie ją! Bardzo ciekawa dla osób, które się interesują tym tematem. A ja... chcę więcej w tym temacie! Ktoś coś??

Książki o najbliższym nam wschodzie
...czyli Rosja, Ukraina, te sprawy. Można powiedzieć, że podkategoria poprzedniej kategorii. Od bardzo dawna uczę się rosyjskiego (i nadal jestem na tym samym poziomie :D), a jak będę stara i bogata, i będę miała mnóstwo czasu - pojadę koleją transsyberyjską z Moskwy do Władywostoku (taki plan! - lubię plany ;))

Czarnobyl - zapis faktów. P. P. Read
******
Momentami bardzo techniczna książka, ale baaardzo dogłębnie wyczerpująca temat. Co ciekawe, czytałam ją zaraz przed tegoroczną okrągłą rocznicą wydarzeń w Czarnobylu i... żadne informacje medialne mnie nie zaskakiwały, bo wszystko wiedziałam z tej książki :D

Dzienniki kołymskie. J. Hugo-Bader
*******
Bohater książki - jak sam policzył - przez większość swojego przejazdu przez Rosję był pijany ;) Ciekawy reportaż :)

Transsyberyjska. Drogą żelazną przez Rosję i dalej. P. Milewski
******
To musiałam przeczytać! To bowiem reportaż z mojej przyszłej wyprawy do Rosji! Chcę więcej w tym temacie! Ktoś coś??

Książki o historii poza biografiami

Ocalałem z Treblinki. J. Rajchman
*******
Właściwie to też jest biografia. Ale czytałam ją z myślą raczej o czytaniu o historii. Bardzo krótka to była historia. No i smutna, wiadomo.

Rodzina Borgiów. M. Puzo
***
Hmm, dlaczego nie lubiłam tej książki?...

Wojna nie ma w sobie nic z kobiety. S. Aleksijewicz
*********
Właściwie to tej trochę książka o Rosji. Bardzo ciekawa. Czekam w długich kolejkach w bibliotece na kolejne książki tej noblistki. Świetny i bardzo obszerny reportaż.

Tajemnica Titanica. I. Barwiński
*****
To była bardziej broszurka niż książka. Strasznie bym chciała przeczytać coś dobrego osadzonego w tej historii. Chcę coś więcej w tym temacie! Ktoś coś??

Książki o życiu w stanie zakonnym
...czyli coś, czego chyba nigdy nie doświadczę, a chciałabym - obok jednego dnia jako motorniczy tramwaju i jednego dnia jako kierowca maszyny do czyszczenia podłóg w supermarkecie - pobyć jeden dzień zakonnicą. Już nawet wymyśliłam, że najchętniej w Łagiewnikach, bo tam mają ładne habity :)

Klauzura. Wstęp wzbroniony! C. M. Lakotta 
********
Bardzo fajny opis właśnie życia zakonnego jako tło całkiem spoko historii. Chcę więcej w tym temacie! Ktoś coś??

Serie książek

SERIA: KANE I ABEL
Kane i Abel. J. Archer
********
Córka marnotrawna. J. Archer
********
Hmm, jest jeszcze część trzecia, nieoznaczona, że przeczytałam, więc chyba nie przeczytałam :D Bardzo lubię takie serie, gdzie w kolejnych książkach są perypetie kolejnych pokoleń bohaterów. Chcę więcej w tym temacie! Ktoś coś??

SERIA: KRONIKI RODZINY CLIFTONÓW
Czas pokaże. J. Archer
********
Za grzechy ojca. J. Archer
********
Sekret najpilniej strzeżony. J. Archer
*****
Ostrożnie z marzeniami. J. Archer
****
Podobnie jak w przypadku poprzedzającej serii - perypetie bohaterów i ich potomstwa. Lubię, choć strasznie mi się ciągnęło czytanie. I z tego powodu czytając byłam pewna, że nie sięgnę po następną. Ale kończyły się tak... jak odcinki Mody na Sukces. Musisz obejrzeć kolejny odcinek :D (nie wiem, kto tu się od kogo uczył takich chwytów marketingowych ;)). Zostały mi jeszcze do przeczytania 3 książki z tej serii. Swoją drogą - Archer strasznie płodny autor ;)

SERIA: NIEZGODNA
Cztery. V. Roth
*****
Jak podaje lubimyczytac.pl - tom 0,5. Taki wstęp do serii. Zainteresował mnie po obejrzeniu przypadkiem filmu ze współlokatorami w naszej Wesołej Chatce. Mam wrażenie, że to mocno zerżnięte z Igrzysk śmierci. Ale jak przeczytam resztę książek, dam znać ;)

SERIA: MILLENIUM
Mężczyźni, którzy nienawidzą kobiet, S. Larsson
********
Dziewczyna, która igrała z ogniem. S. Larsson
********
Zamek z piasku, który runął
*********
To są wyjątkowe książki, które chyba przejdą po latach do działu "Klasyka". Polecam, kto nie czytał, a lubi niebanalne kryminały.

SERIA: PIEŚŃ LODU I OGNIA
Gra o tron. G. R. R. Martin
*******
Postanowiłam przynajmniej kuknąć, o co to całe wariactwo :D Serialu nadal nie oglądam, bo się boję. Podobno nad tym się spędza całe wieczory, a ja po pierwsze - nie mam czasu, po drugie - lubię spać :D Dlatego unikam ewentualnego wciągnięcia w nałóg. Książkę strasznie długo się czyta i zaiste - jest w niej sporo bohaterów. Ale podobno szybko ubywają ;)

SERIA: IGRZYSKA ŚMIERCI
Igrzyska śmierci. S. Collins
********
W pierścieniu ognia. S. Collins
********
Kosogłos. S. Collins
********
Podobno to raczej dla młodzieży (przynajmniej z tej części biblioteki je wypożyczałam :D), ale bardzo mi się podobały te książki. Potem obejrzałam film i uwielbiam z niego tę piosenkę Hanging tree. Nie wiedziałam, że J. Lawrence pięknie śpiewa :)

SERIA: ROBERT LANGDON
Anioły i demony. D. Brown
********
Kod Leonarda da Vinci. D. Brown
*******
Zaginiony symbol. D. Brown
******
Inferno. D. Brown
*******
Nie wszystkie te książki przeczytałam w ostatnim czasie, w tym jedną z nich - chyba Kod..., przeczytałam po angielsku. Strasznie dużo u Browna zawsze jakichś dziwnych zbiegów okoliczności, przypadków i tego, że główni bohaterowie domyślają się właśnie tego, czego trzeba. I to po setkach lat rozkmin setek innych osób.

SERIA: K-PAX
K-PAX. G. Brewer
*****
Obejrzane po filmie z K. Spacey. Film świetny, książka mniej. Ale chyba poczytam dalej tę serię ;)

SERIA: MARIA ANTONINA
Maria Antonina. Z Wiednia do Wersalu. J. Grey
********
Kolejna z moich ulubionych kobiecych postaci - Maria Antonina. Kiedyś przeczytałam o niej pół wikipedii (w pociągu, bo akurat skończyła mi się książka :D). I ta książka była naprawdę dobra! Dziś właśnie przytargałam do domu kolejne jej części! :)

SERIA: PRAWDZIWE HISTORIE
Pierwsze damy II Rzeczpospolitej. K. Janicki
******
Żelazne damy. Kobiety, które zbudowały Polskę. K. Janicki
*******
To seria książek, głównie o kobietach. Mają przepiękne okładki (tu musicie wejść w link! ;)). Pierwsza z wymienionych nie podobała mi się jakość szczególnie (dwudziestolecie międzywojenne to ogólnie moja historyczna pięta Achillesa - nie wiem, gdzie ja wtedy byłam, jak przerabialiśmy to na historii). Druga mnie wciągnęła - bardzo ciekawe opisy żon pierwszych władców Polski, na czele oczywiście z Dobrawą.

Inne, inne, inne
...czyli takie bez mojej subiektywnej kategorii :)

Człowiek Nietoperz. Jo Nesbo
******
To jest pierwsza część serii o detektywie nazwiskiem Harry Hole. Ale, że mnie nie porwała - nie będę chyba czytać reszty książek z serii, stąd wpadła do kategorii Inne, inne, inne :) Pan M. się zachwycał.

Dwanaście. M. Świetlicki
****
Omatkoicórko, jak to mi się nie podobało. Chciałam przeczytać coś, czego akcja dzieje się w Królewskim Mieście. Nawet nie pamiętam, czy to dokończyłam. Chcę więcej o Królewskim Mieście! Ktoś coś??

Lekarka z powołania. D. Laudan
*****
Sięgnęłam po tę książkę, bo... lubię serial Doktor Quinn! (tak, nadal jest aktualne to, że mam 25 lat :D) Kojarzy mi się z dzieciństwem i z Mamcią. Tak, wiem, ma tysiąc lat i żadnej porywającej historii :D Ale ma klimat :) I pięknie zarysowanych bohaterów. Książka jest próbą dodania do serialowych dialogów nieudolnych opisów. Podobnie jak Człowiek Nietoperz ma dalsze części, ale nie zamierzam ich czytać, stąd - jest w tej kategorii :)

Marsjanin. A. Weir
********
Odnośnie tej książki - jestem prawdziwą hipserką. Znałam bowiem Marsjanina nim było to modne! Zanim książka stała się znana i powstał film z M. Damonem! Dostałam ją bez okazji od Pana M. Książka o gościu, który przez przypadek został zostawiony na Marsie. Wydaje się super realistyczna i pełna humoru, którego tylko część można zobaczyć w filmie. Polecam! I chcę więcej w temacie kosmicznym! Ktoś coś??

Poradnik pozytywnego myślenia. M. Quick
*******
Czy ta książka jest tak bardzo różna od filmu? Albo ja filmu w ogóle nie pamiętam :D Bo tu kolejność była inna niż zwykle, bo sporo wcześniej był film - stąd główna bohaterka kobieca miała twarz J. Lawrence :)

Ścieżki chwały. J. Archer
****
Ta książka wydała mi się dziwna. Miałam do niej sporo zastrzeżeń - choć teraz nie pamiętam jakich. W każdym razie pamiętam, że mocno o niej deliberowałam z kimś, kto ją czytał, przekonując, że jest be :D

Ślad życia, ślad śmierci. P. L. Maier
********
Ta książka także nie powinna się tu znaleźć, bo czytałam ją bardzo bardzo dawno. Ale wiąże się z nią ciekawa historia! Akcja książki rozgrywa się w niedalekiej przyszłości i pewną rolę odgrywa w niej papież. Autor założył, że papieża Jana Pawła II już nie będzie, ale pisząc książkę, nie znał imienia kolejnego papieża. I... dał mu imię Benedykt! Wspólnie z Panem M. zastanawialiśmy się, czy to przypadek, czy może książka została jakoś poprawiona po jakimś czasie, może przy okazji wydania w Polsce. Dotarliśmy do informacji, że autor jest naukowcem i pracuje na jednej z amerykańskich uczelni więc... postanowiliśmy go zapytać, pisząc do niego maila! I... odpisał! Przyznał, że to totalny przypadek (wow!) i pochwalił nasz angielski ;)

Śmierć w Breslau. M. Krajewski
********
Omatkoicórko, w ogóle nie pamiętam tej książki... Ale musiała być dobra, skoro dałam taką wysoką ocenę :)

Sycylijczyk. Mario Puzo
********
To właściwie dalsza część Ojca chrzestnego. Bardzo ciekawa historia, choć napisana męczącym do czytania stylem.

Zwodniczy punkt. D. Brown
*****
Brown z daleka od starożytnych malowideł i symboliki ;) Umiarkowanie dobry.

To by chyba było na tyle :) Kolejny raport z mojego poziomu czytelnictwa - za równy rok! (jak będzie pięknie wtedy :))

Będę wdzięczna za wszystkie podpowiedzi nowych książek do czytania! Coś dobrego, coś fajnego, coś w tematyce, którą lubię! Będę mega wdzięczna za wszystkie propozycje!

Happy End

Wysiedziałam 10-kilometrowe jajko. If you know what I mean ;)

26 komentarzy:

  1. Oj klasyki, klasyki wiele z nich znam, ale niestety w formie ekranizacji, chyba czas spróbować wziąć się za pierwowzór - książkę :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja właśnie często robię w odwrotnej kolejności ;)

      Usuń
  2. ja tak samo widziałam sporo filmów, ale nie czytałam prawie żadnej z książek, wstyd! :O

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo polubiłam Larssona, dla mnie to genialne książki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. A mnie wstyd, bo "Co gryzie..." to mój absolutnie ulubiony film, a książki do tej pory nie czytałam. Dałaś mi motywację, teraz już MUSZĘ nadrobić!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie, wydaje mi się naprawdę świetna :)

      Usuń
  5. Gratulacje, taki zbiór! Możesz być dumna:-)
    Fajny pomysł z przyznawaniem gwiazdek i bardzo dowcipne notki o każdej lekturze.Znam tylko kilka, ale Twój post to tez ciekawa lektura.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przyznam nieskromnie - jestem dumna z formy tego posta :)

      Usuń
  6. Ja czasami nie mam czasu na film co dopiero czytać książki. Aż wstyd heh :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasem tak bywa. Ja też czytam często krótkimi fragmentami, bo szybko zasypiam :D

      Usuń
  7. Ja również uwielbiam czytać:-) Ta pasja pozostała mi z dzieciństwa, które spędziłam w szpitalach. I czytanie książek była jedną z form spędzania wolnego czasu. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moja także, choć miała długie przerwy bez czytania :)

      Usuń
  8. Większośc czytałam, i chociaż wiem, że to wszystko bardzo subiektywne, totalnie zaskoczyło mnie włożenie Diabeł ubiera się u Prady w klasykę... to dla mnie dość słabe i mało warte czytadło, podobnie jak kolejne tego częsci.
    Czytałaś czwarty tom Millenium? Już inny autor, ale na podstawie notatek Stiga Larssona, warto.
    Jeśli lubisz sagi rodzinne - znasz cykl Barbary Bradford - Taylor, który rozpoczyna Kariera Emmy Hart? jeśli nie, poszukaj, bo ciekawe. Podobnie dobrze czyta się Judith Krantz, nie pamiętam teraz kolejności tytułów, chyba zaczyna się od Dom mody. Co do kosmicznych - a jak zapatrujesz się na wielką klasykę, mam tu na myśli Lema Powrót z gwiazd?
    A w ogóle po czytelnicze podpowiedzi zapraszam do moich comiesięcznych stosików książkowych, publikuję je od styczniowego 2016, lada moment wrzucę lipcowy - z konieczności nie aż tak duzy, bo byłam na urlopie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Diabeł ubiera się u Prady włożyłam w klasykę, bo mam wrażenie, że większość osób go zna - choćby film - i przez to ta książka trochę już weszła w klasykę.

      Dziękuję za wspaniały komentarz i polecenia! Na pewno z nich skorzystam! :)

      Usuń
  9. poluję na Gatsby'ego i Gilberta Grape'a ;) a RObert Langdon zawsze na propsie :D

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam chyba tylko IŚ, które kocham ;).
    http://modoemi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. niezła lista książek, nigdy tyle nie przeczytałem i chyba nie przeczytam, dziwne, że jakoś wolę pisać głupie opowiadania, aż wstyd się przyznać

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. "Jednym łatwiej jest książkę napisać, innym - przeczytać" - rzekł Ktoś Mądry :)

      Usuń
  12. K-PAX z Kevinem to świetny film, jak wszystkie z tym aktorem które widziałam, no może człowiek który gapił sie na kozy jakoś mniej mi sie podobał

    OdpowiedzUsuń
  13. W temacie "Ktoś,coś?" polecam cykl "Północna droga" Cherezińskiej, "Albo po kochamy, albo zabijemy" Wojdachy (Rosja), "Długa droga do domu" Kim Yong (Korea)

    OdpowiedzUsuń